Oktoberfest Wahnsinn, Praktikanten Quatsch und bes - Reisverslag uit München, Duitsland van Jasper Clemens - WaarBenJij.nu Oktoberfest Wahnsinn, Praktikanten Quatsch und bes - Reisverslag uit München, Duitsland van Jasper Clemens - WaarBenJij.nu

Oktoberfest Wahnsinn, Praktikanten Quatsch und bes

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 Oktober 2014 | Duitsland, München

Dag mensen van het goede leven, daar ben ik weer. Het Oktoberfest is inmiddels voorbij en ik heb al m´n geld er doorheen gejaagd, dus het is maar weer eens tijd voor een verhaal. De tijd vliegt voorbij hier. Zo twee weken geleden, toen ik hier 3 weken zat, realiseerde ik me eigenlijk voor het eerst dat ik nog nooit zo lang weg van huis ben geweest. Best een raar idee eigenlijk als je erover nadenkt. De eerste drie weken voelden hier dan ook echt wel als een veredelde vakantie; de eerste week had ik natuurlijk nog vrij en de eerste twee weken stage/leven hier voelt natuurlijk nog allemaal heel nieuw. Inmiddels zit ik hier zes weken en kan ik met een gerust hart zeggen dat ik me hier goed thuis voel. M’n huisgenoten, de mensen hier, het leven in het algemeen; die Duitsers zijn zo slecht nog niet!

Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik me de eerste twee weken op me stage weleens afvroeg wat ik daar nou werkelijk aan het doen was. De Duitse werkmentaliteit verschilt toch nogal van de Nederlandse. Waar Nederlanders vrij open en uitgesproken zijn, zijn Duitsers vooral gesloten en werken ze vooral hard. Als je hier een productgroep manager zou opdragen in de ochtend een kuil te graven, om die vervolgens in de middag weer te dempen, dan doet die dat waarschijnlijk ook (ik laat hier even buiten beschouwing dat Duitsers sowieso graag kuilen graven). De eerste twee weken stond voor mij dus vooral in het teken van doen wat je gevraagd wordt. De collega’s aan mijn blok waren in het begin ook niet erg aardig. Vaak lieten ze me een beetje links liggen. Inmiddels gaat dat wel beter. Zo weten ze bijvoorbeeld al mijn naam en vragen ze soms of ik mee ga koffie drinken (wat ze hier erg graag doen). Zonder dollen, op dit moment heb ik het bij Bosch goed naar me zin en me collega’s zijn inmiddels wel erg aardig. Ik leer vooral veel praktische dingen, waar ik later veel profijt van ga hebben (Voor de niet leken onder ons, leren omgaan met CRM en SAP systemen en van daaruit analyses maken). Mijn manager geeft me ook met de week meer verantwoordelijkheid. Zo ben ik op dit moment bezig met prospect analyses van de Russische markt, waar ik veel van leer.

Enfin, genoeg geneuzel over mijn werk, dat is natuurlijk allemaal niet zo heel boeiend. Belangrijker is dat hier de afgelopen drie weken de hele stad op z’n kop stond. Het Oktoberfest heeft zijn faam meer dan waargemaakt; wat een gigantische chaos is dat! De eerste week zijn we met een gemengde groep ‘zum Wiesn gegangen’. Kai met zijn twee Duitse maten, Rafael (Braziliaanse medestagiair), Pierre (Frankrijk) en ik vormden samen een bont gezelschap. De tweede week waren Rob en Tim over en hadden we ontzettend veel geluk. Via een ‘vage bekende’, die na deze avond een ‘betere bekende is geworden’ (vertel later wel meer) konden we vanaf vijf uur aansluiten aan een gereserveerde tafel. Voor iedereen die ooit wel eens het Oktoberfest heeft bezocht; dit is normaal gesproken bijna niet te doen. In de weekenden kom je normaal gesproken de biertenten vanaf 1 uur niet meer in, laat staan dat je dan nog een zitplaats weet te vinden. We hadden dus enorm veel geluk. Afgelopen weekend waren mijn oud Primavera collega’s (Rik, Benjamen, Sidney) over voor een waar bliksembezoek. Ook dit was meer dan geslaagd. Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden, heb ik een aantal foto’s bijgevoegd om een klein idee te geven hoe groots het Oktoberfest wel niet is.

Wat me verder nogal opvalt is dat de Duitsers graag grappen maken over Nederlanders (ondanks het feit dat ze echt slechte humor hebben). Ik krijg ze gelukkig altijd wel stil als ik ze vertel dat wij Nederlanders nog een flink aantal fietsen van ze tegoed krijgen (vaak houden de grappen dan snel op). Buiten deze flauwe grappen om is het leven hier erg goed. Vandaag was het maarliefst 25 graden en morgen wordt het ook zoiets. We gaan hier dus morgen maar bbq´en..

So, dann reicht es jetzt für heute wieder, sonst wird meine ganze Geschichte ein bisschen langweilig.. Om jullie allemaal gerust te stellen; mijn volgende stop is van 23 t/m 26 okt het oude vertrouwde Nederland!

Bis später Kumpels!

  • 09 Oktober 2014 - 23:37

    Imelda:

    Leuk om te lezen allemaal Jas! Komt me allemaal bekent voor wat betreft die werkmentaliteit, maar het went vanzelf ^^'. Viel spass nog en natuurlijk veel succes! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, München

Jasper

Actief sinds 15 Sept. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 3406

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 31 Maart 2015

Bosch Stage München, Duitsland

Landen bezocht: